طرح های ناتمام شهردار تهران

طرح های ناتمام شهردار تهران به گزارش فست تریپ قالیباف در مورد وضعیت پایتخت پس از ۱۲ سال، شفافیت مالی، بدهی های شهرداری و پروژه هایی كه عملیاتی نشده است، توضیحاتی ارائه نمود.



به گزارش فست تریپ به نقل از ایسنا، محمدباقر قالیباف شامگاه شنبه با حضور در یك برنامه تلویزیونی با اشاره به عملكرد ۱۲ ساله خود در مدیریت شهری با بیان این كه موضوع شهر و شهرداری در كشور ما مشكلات ریشه ای و اساسی دارد كه مهم ترین بخش آن به مشكلات ساختاری و جایگاه شهرداری ها در نظام اداری و اجرایی كشور ما مربوط می شود، گفت: اگر نگاهی به بقیه كشورهای دنیا داشته باشیم، می بینیم كه آنها دارای مدیریت یكپارچه شهری هستند اما امروز در كشور ما به دلیل مشكلات ساختاری این مهم محقق نشده است.
وی افزود: امروز حتی در كشورهای جنوب غرب آسیا، شبه قاره هند و شرق آسیا و اروپا شاهد هستیم كه مجموعه شهرداری ها از اختیارات ویژه ای برخودار بوده و به نحوی در زندگی روزانه مردم در حوزه های فرهنگی، بهداشتی، خدمات و آموزش و پرورش به صورت یكپارچه پاسخگو هستند. یعنی واقعا شهردار هستند و مسئولیت دارند اما در كشور ما این گونه نیست. ۷۰ درصد جمعیت ما شهرنشین شده اند اما جایگاه شهرداری ها در نظام اداری و اجرایی كشور مناسب نیست. حتما موضوعاتی مثل محیط زیست، ورزش و میراث فرهنگی مهم است اما اداره شهرها اهمیت كمتری از این موارد دارد؟
قالیباف تصریح كرد: شهرداری ها خودشان یك دولت محلی هستند؛ یعنی در همه نیازهای شهر در حوزه خدمات عمومی مسئولیت دارند و پاسخگو هستند اما سیستم اداری و اجرایی ما در كشور به شدت متمركز است یعنی در همه موضوعات مركزی تصمیم می گیریم و رفتار می كنیم.
وی گفت: مهم ترین مشكل شهرها مشكل ساختاری و جایگاه شهرداری ها در نظام اداری و اجرایی كشور است. نمی شود با بخشنامه در سازمان شهرداری ها در معاونت وزارت كشور بخواهیم بر هزار شهرداری در كشور نظارت كنیم و در راستای تحقق این مهم دولت باید بپذیرد دست از تمركزگرایی بردارد، قانون را اصلاح كند و امور به مجلس داده شود و مدیریت یكپارچه شهری شكل گیرد. همچنین لازم است كه شوراهای شهر واقعا شورای شهر باشند؛ یعنی برای همه جنبه های شهر تصمیم بگیرند و شورای شهرداری نباشند و هر امری كه جنبه حاكمیتی ندارد و امورات تصدی گری به شهرداری ها واگذار شود و امورات تولی گری و حاكمیتی در اختیار دولت باقی بماند تا به عنوان نهاد عمومی غیردولتی فعالیت كنند.
شهردار تهران در ادامه با بیان این كه عملكردمان در معرض قضاوت مردم است، اضافه كرد: مردم خوب ما در شهر تهران خصوصا اهالی فرهنگ، نخبگان، متخصصان و... شاهد هستند كه اتفاقات خوبی در شهر افتاد. این اتفاقات در ۱۲ سال گذشته را اگر بخواهیم با گذشته مقایسه كنیم، باید بگوییم در حوزه توسعه زیرساخت ها به اندازه تاریخ بلدیه در این ۱۲ سال اخیر كار شده است.
وی با بیان این كه در سال ۸۴ كلا ۱۵۷ تقاطع در این شهر شامل پل روگذر و زیر گذر و دسترسی ها ساخته شده بود اما امروز این تعداد به حدود ۳۵۰ تقاطع رسیده و بیش از دو برابر شده است، گفت: یعنی به اندازه هر چه پل در تهران ساخته شده است، در طول ۱۲ سال دو برابر شده است. همچنین در این مدت هیچ تونل حمل و نقلی نداشتیم. تنها تونلی كه داشتیم تونل رسالت بود كه ۱۱ سال بود كار ساخت آن شروع شده بود و در حالی كه حدود ۴۷ درصد پیشرفت كار داشتیم، حدود یك سال و اندی بعد این تونل را افتتاح كردیم و امروز ۲۴ كیلومتر تونل تنها مخصوص حمل ونقل خودرو داریم.
شهردار تهران در ادامه تشریح عملكردش با بیان این كه در حوزه فضای سبز اقدامات زیادی صورت گرفته است، گفت: در گذشته در پارك های فضای سبز در شهر تهران حدود ۱۲۰۰ پارك بیشتر نداشتیم اما امروز بیش از دو هزار و ۲۰۰ پارك در شهر تهران داریم و سرانه فضای سبز حدود كمتر از ۹ متر برای هر نفر به بیش از ۱۶ متر سرانه فضای سبز به ازای هر نفر رسیده ایم. البته مناطق ۹ و ۱۰ از نظر وضعیت فضای سبز سرانه خوبی ندارند و حتی زمین های بزرگی برای تملك وجود نداشت كه آن را دنبال كنیم.
وی گفت: در حوزه زیرساخت ها، بزرگراه ها، تونل ها و فضای سبز عدد و رقم ها این گونه است كه همه اقداماتی كه تا پیش از این دوره در شهر تهران انجام شده است، به همین مقدار در ۱۲ سال گذشته انجام شده است.
قالیباف در ادامه با بیان این كه یكی از معضلات شهر تهران آلودگی هوا است، گفت: از آنجایی كه مسئولیت اصلی حل این مشكل با دولت است، بارها اعلام كردیم كه شهرداری تهران ایده و طرح های مختلفی برای حل مشكل آلودگی هوا طی شش سال دارد اما خودشان خواستند كه این طرح را اجرا كنند و بر همین اساس ما طرح كاهش آلودگی را به دولت دادیم تا آنها نسبت به اجرایی كردن آن اقدام كنند.
وی با اشاره به این كه در ابتدای سال ۸۴ حدوداً دو میلیون خودرو وجود داشت اما در حال حاضر این تعداد دو برابر شده است، گفت: شب ها در شهر كامیون هایی تردد می كنند كه حداقل ۴۰ سال از عمرشان گذشته است و جای سوال است كه چه كسی اجازه تردد به آنها می دهد؟ چرا موتورسیكلت هایی كه به اندازه پنج خودرو آلودگی دارند تولید شده و در شهر تردد می كنند؟
قالیباف در ادامه با بیان این كه جمعیت شهر تهران رو به افزایش نیست، گفت: عمده مهاجرتی كه صورت می گیرد به اطراف تهران است اما عمده فعالیت هایشان در حوزه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... در شهر تهران است و تبعات این رفت و آمد برای تهران باقی می ماند.
وی خاطرنشان كرد: حتما ساخت و ساز نیز در رشد این مقوله تاثیرگذار است. سه سال قبل با حضور وزیر راه و همه سازمان های مربوطه در جلسه ای اعلام كردم كه دولت تصمیمی بگیرد و بگوید شهرداری نباید هیچ جواز ساخت و سازی را صادر كند اما جای سوال است كه دولت می تواند این تصمیم را بگیرد؟ من همان زمان گفتم اگر این تصمیم را انجام دهیم، بعداً می گویند شهرداری تورم در حوزه مسكن ایجاد كرده است.
وی در واكنش به عبارت تراكم فروشی گفت: تراكم فروشی حرف گزافی است و كسانی كه خودشان مسئول این كار هستند، حرف گزاف و غیرمنطقی نگویند؛ چراكه ما در شهرسازی یك تراكم مجاز و پایه داریم كه در شهرداری تهران بر اساس این تراكم مجاز و پایه مجوز داده می شود اما ممكن است بعضی جاها این ظرفیت و پهنه بندی ها درصدش بیشتر باشد كه همه این ها ضوابط دارد و بر اساس طرح جامع كه در شورای عالی معماری به تصویب رسیده، انجام می شود.
به گفته قالیباف، طرح تفصیلی نیز در كمیسیون ماده ۵ تصویب می شود كه ۷ عضو دارد كه تنها یك عضو آن از شهرداری و مابقی عضو دولت هستند.
وی با بیان این كه در گذشته مردم می گفتند در شهرداری هر چقدر پول بدهید طبقه بیشتری می گیرید، گفت: این اتفاق در دهه ۷۰ مرسوم بوده و نمونه و آمارها نیز موجود است اما در این دوره مدیریت شهری به هیچ عنوان این گونه نبود كه اگر كسی پول بدهد بتواند تراكم بیشتر دریافت كند هرچند كه من منكر برخی تخلفات نمی شوم.
قالیباف با بیان اینكه در حال حاضر یكی از مشكلات بزرگ تهران ترافیك است، اظهار كرد: در حال حاضر با بحرانی مواجه هستیم كه به تعداد افراد خانه، خودرو وجود دارد كه باید دولت فكری به حال آن كند؛ چرا كه می تواند یا عوارض سنگین وضع كند و یا حداقل در مكان هایی كه آلودگی زیاد است؛ از ورود خودروهای آلاینده جلوگیری كند. من خجالت می كشم كه بگویم اتوبوس هایی كه به دلیل عدم كیفیت ترددشان در جاده ها ممنوع است، امروز در داخل شهر به عنوان سرویس ادارات مورد استفاده قرار می گیرند.
وی در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر این كه در این ۱۲ سال ساخت مترو در دستور كار شهرداری قرار نداشته، با ارائه آمارهایی گفت: براساس چشم انداز ۱۴۰۴ باید هشت خط مترو در تهران ساخته می شد كه می بینید این مهم محقق شده است.
وی ادامه داد: برخی می گویند قالیباف مترو نمی سازد بلكه به ساخت پل و اتوبان علاقه مند است. همكاران من هر دو را با هم می سازند و باید اعلام كنم هنگامی كه ما به شهرداری تهران آمدیم تنها ۷۰ كیلومتر مترو ساخته شده بود و خط ۲ از صادقیه تا امام خمینی (ره) و خط یك از حقانی تا شهرری بود اما حالا حدود ۳۰۰ كیلومتر مترو داریم كه پرونده ساخت مترو بسته شده است.
قالیباف با اشاره به حواشی خط ۸ با بیان این كه این خط هیچ مشكل امنیتی ندارد و تنها خطی است كه ۲۴ ساعته فعالیت می كند، اظهار كرد: نمی خواهم وارد این بحث شوم؛ چرا كه آن مسائل بهانه ای بیش نبود. خط ۶ كمتر از دو ماه دیگر افتتاح می شود و حالا سوال اینجاست آیا با افتتاح ۳۰۰ كیلومتر مترو ما به این مقوله بی توجه بودیم؟ ما در این سال ها هم پل و هم بزرگراه و هم مترو ساختیم.
وی در پاسخ به این سوال كه برخی می گویند با هزینه پل صدر می توانستید ۱۰۰ كیلومتر مترو بسازید، گفت: هر كیلومتر مترو ۲۴۰ میلیارد تومان هزینه دارد و حالا شما عدد ۱۰۰ كیلومتر را در ۲۴۰ میلیارد تومان ضرب كنید و ببینید چه عدد بزرگی به دست می آید. مگر ما می خواستیم پایه های بزرگراه صدر را با پول بسازیم كه چنین ادعایی می شود و باید اعلام كنم عدد و ارقام اعلامی بدون مبنا و در راستای فضاسازی های غیرمنطقی است و توجیه فنی ندارد.
شهردار تهران در تشریح دلایل ساخت تونل نیایش و پل طبقاتی صدر گفت: قبول دارم هرچقدر اتوبان بسازیم، تقاضای سفر افزایش می یابد اما دولت باید جلوی ورود خودروها را بگیرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بی مهری دولت ها در پرداخت سهم شان در حمل ونقل عمومی، گفت: در شش سال گذشته حتی یك ریال هم بابت نوسازی اتوبوس ها داده نشده و اگر دولت سهم خود در توسعه مترو را بپردازد، ۱۳۰۰ واگن به خطوط مترو اضافه می شود و سرویس دهی به دوونیم دقیقه كاهش می یابد.
قالیباف در مورد عملكرد مالی شهرداری تهران نیز با بیان این كه یكی از موفق ترین كارهای ما در شهرداری تهران شفافیت مالی بود، گفت: قبل از سال ۸۵ اصلاً پایه های حساب های مالی قبلی وجود نداشت و حسابرس همه موارد را غیرقابل اظهارنظر عنوان می كرد اما همین حالا گزارش تفریغ بودجه سال ۹۵ را به شورا دادیم و تمامی تهاترهای شهرداری نیز شفاف است.
وی با بیان این كه رقم بدهی شهرداری ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و میزان طلب شهرداری از دولت ۱۹ هزار میلیارد تومان است، گفت: املاك عمومی شهرداری همچون معابر، پارك ها و... غیرقابل فروش است اما برخی از املاك شهرداری را می توانیم براساس آیین نامه های مالی تهاتر كنیم؛ چراكه ما با پیمانكارانی كه كار می كنیم شرط كرده كه ۶۰ درصد نقد و ۴۰ درصد املاك می دهیم اما باید بگویم كه تمامی تهاترهای ما شفاف است و به طور كلی تمامی گزارش های مالی ما آن هم به روز بر روی سایت tehran.ir وجود دارد؛ هرچند كه من منكر تخلف و دله دزدی ها نمی شوم. شما دیدید كه در مورد پرونده واگذاری املاك نیز گفتند كه ۲۲۰ میلیارد تومان در این پرونده تخلف شده اما دادستانی تهران چندی پیش اعلام كرد كه تنها شش هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آن هم به دلیل بی دقتی در قیمت گذاری ها كشف شده است.
شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان این كه در دوره مدیریت ۱۲ ساله سعی كردیم رویكرد فرهنگی و اجتماعی در امورات خود داشته و با رسیدگی به حال محرومان فاصله جنوب و شمال را كم كنیم، گفت: خدا را شاهد می گیرم كه از این رویكردمان ذره ای عقب نشینی نكرده و امروز شتاب جنوب به نسبت شمال پنج برابر شده است.
قالیباف در پایان این گفت وگوی تلویزیونی در پاسخ به این سوال كه چه طرح های انجام نشده ای برای شهر تهران داشتید، گفت: یكی از طرح هایی كه بسیار به آن علاقه مند بودیم اما عملیاتی نشد، ایجاد یك رودخانه برای تهران بود؛ به گونه ای كه آب جنوب البرز را از طریق روددره ها به كانال فیروزآباد و چشمه علی بكشانیم كه این مهم نقش زیادی در تحول زندگی مردم ایفا می كرد. همچنین مطالعات با یك شركت خارجی انجام شده بود كه در كمترین زمان شهروندان تهرانی را به شمال كشور هدایت كنیم و به گونه ای، مترو را به شمال ببریم كه این مسائل محقق نشد.
 

1396/05/29
19:33:37
5.0 / 5
303
تگهای خبر: شهرداری , مترو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
Fast Trip

فست تریپ

حمل فوری مسافر و کالا

fasttrip.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فست تریپ محفوظ است